9096169
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Inovace informací o hipoterapii 1

Hipoterapie je jednou z rehabilitačních metod vhodných k rehabilitaci dětí od věku 2 měsíců.

Kontaktovala mě paní Ing. Věra Lantelme DiS, předsedkyně České hiporehabilitační společnosti a vedoucí fyzioterapeutka Hiporehabilitačního střediska Svítání s nabídkou inovace článků o hiporehabilitaci. Jejich podstata je sice stále platná, ale od r. 2007 se dramaticky změnila terminologie a rozdělení oborů HR a také informace o hiporehabilitačních koních. Díky její ochotě tak máme možnost dozvědět se nové, resp. opravit si stávající informace uváděné v článcích z roku 2007. Vzhledem k rozsáhlosti poskytnutého článku byl rozdělen do dvou dílčích článků a bude uveřejňovaný postupně. Zároveň paní Lantelme poskytla i fotografie z hipoterapie, které budou články doplňovat. Paní Lantelmová, děkuji Vám za ochotu a pomoc, ale také za posílení pocitu, že náš portál plní svoji úlohu, pro kterou byl založen - zvýšovat informovanost uživatelů o alternativních terapiích, což se projevuje i v jeho sledovatelnosti a že tedy naše činnost má šmysl.

HIPOREHABILITACE

Hipoterapie


Hiporehabilitace jako metoda léčebné rehabilitace s pomocí koní je v České republice prováděna intenzivně více jak 30 let. Tento název zastřešuje aktivity a terapie s koňmi pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním, speciálními potřebami. Jedná se o nejvíce známou hipoterapii, dále aktivity s využitím koní, psychoterapii pomocí koní a parajezdectví. Jak se jednotlivé obory liší, v čem je jejich podstata a jaký účinek?


Hipoterapie (HT)

Hipoterapie je fyzioterapeutická metoda využívající trojrozměrný pohyb koňského hřbetu jdoucího koně. Terapie je vedena fyzioterapeutem nebo ergoterapeutem – specialistou pro hipoterapii na základě písemného souhlasu lékaře. Terapeut určuje pro klienta polohu na koni, délku a intenzitu terapie podle jeho aktuálního zdravotního stavu, schopností a rehabilitačního plánu. Kůň je vždy veden plnoletým vodičem.

Od jakého věku se hipoterapie může aplikovat?

Hipoterapie je jednou z rehabilitačních metod vhodných k rehabilitaci dětí od věku 2 měsíců, protože jejím principem je stimulace globálního lokomočního vzoru obdobně jako u Vojtovy metody. Jedná se o aktivaci pohybových vzorů, se kterými se již narodíme. V případě postižení centrální nervové soustavy jsou narušeny centra nebo dráhy, které jsou nutné především k vykonání určitého pohybu, ale i k nastavení svalového napětí či ke správnému vývoji řeči a smyslovýchHipoterapie funkcí. Význam hipoterapie je především v bohaté stimulaci, která je dána krokem koně, jeho balanční plochou v 3D rozměru a správném načasování v pravidelném rytmu. Pro úspěšnost léčby je vždy nutná motivace, a tu nám kůň přináší automaticky. Zároveň s aktivací limbického systému („pocitový mozek“) je motivace hlavním spouštěčem pro daný pohybový program. Například pokud stimulujeme dítě v poloze primárního vzpřímení (vleže na bříšku s oporou o předloktí směrem k zádi koně) má výraznou motivaci ke zvednutí hlavičky během hipoterapie i přesto, že toho není ve spontánní aktivitě zatím schopno. Intenzivním opakováním vzniká možnost k fixaci tohoto vývojového stupně. Hipoterapie jako forma fyzioterapie je vždy zařazována do komplexní rehabilitační péče, a čím dříve je započata, tím je její efekt výraznější z důvodu využití plasticity mozku, která s věkem klesá. Česká republika patří mezi světové průkopníky v aplikaci hipoterapie u kojenců ve věku 2 – 3 měsíců, u kterých existuje podezření na opoždění psychomotorického vývoje nebo poruchu řízení pohybu a rovnováhy. Takové problémy mívají nejčastěji miminka s komplikovaným porodem v termínu, nebo ta, která se na­rodila podstatně dřív, než měla. Dále děti s ortopedickými problémy a v neposlední řadě jsou to děti s různými vrozenými genetickými vadami, které postihují psychomotorický vývoj dítěte.

Má hipoterapie přínos pro starší děti a dospělé klienty?

Hipoterapie je účinná i pro starší děti a dospělé se širokou škálou koordinačních poruch, posturálních nebo pohybových problémů. Trojrozměrný pohyb koňského hřbetu aktivuje vzpřimovací mechanizmy, hluboké stabilizační systémy a navozuje střídavé pohybové stereotypy plazení, lezení a chůze. Navíc kůň má o 10C vyšší teplotu těla a tak přímý kontakt s ním příznivě působí na uvolnění svalů se zvýšeným svalovým napětím. Kůň může být veden rychlým nebo pomalým krokem po různém terénu a povrchu, proto můžeme normalizovat svalové napětí klienta – zvyšovat nebo snižovat. Člověk na jdoucím koni se rytmicky pohybuje vpravo-vlevo, a tím zapojuje symetricky obě poloviny těla - to je důležitá složka pro jedince po centrálních mozkových příhodách a úrazech. Trojrozměrný pohyb koňského hřbetu aktivuje vestibulární systém, který s navozením pohybu v prostoru je důležitou rehabilitační složkou u lidí s poruchami sluchu a zraku. Samozřejmě i tady platí informace o zapojení limbického systému, a tím motivace a radost z pohybu.

Na koni se i leží

Na koni se může jezdit vleže na břiše hlavou směrem k zádi koně, pozadu i popředu s oporou o horní končetiny, s madly i bez nich, s oporou o overball, rehabilitační válec, atd. Poloh na koni během hipoterapie je mnoho a jejich správný výběr pro klienta záleží jen na zkušenostech a znalostech terapeuta. U malých dětí se polohy často vybírají v souladu s dosaženým lokomočním stádiem, tzn., že fyzio/ergoterapeut zkvalitňuje spontánní motoriku dítěte a motivuje ho do vyšších motorických dovedností.

Aktivity s využitím koní (AVK)

Aktivity s využitím koní patří mezi metody speciální pedagogiky, sociální pedagogiky a práce, využívající prostředí určeného pro chov koní a práci s nimi, kontaktu s koněm a interakce s ním jako prostředku k motivaci, aktivizaci, výchově a vzdělávání lidí se zdravotním postižením a specifickými potřebami. Pokud má například dítě problém najít si kamarády, je nesmělé, neprůbojné, může mu kůň pomoci najít ztracenou sebedůvěru a zvýšit sebehodnocení. Lekce je vedena instruktorem s pedagogickým, sociálním nebo psychologickým vzděláním, uživatel pracuje s koněm ze země, nebo na něm Hipoterapiejezdí ve skupině nebo individuálně.

Jak to funguje?

Kůň je totiž symbolem síly a odvahy. Dáme dítěti do ruky vodítko, na jehož konci stojí to nádherné obrovské zvíře a naučíme ho, jak správně a bezpečně navázat s koněm kontakt, jak porozumět jeho řeči těla a jak mu vlastním tělem říci, co od něho chce. A to veliké zvíře ho začne poslouchat. Když je dítě naopak sebevědomé až příliš a nerado se podřizuje autoritám, správně vybraný kůň mu svými přirozenými reakcemi velice rychle ukáže, kde jsou jeho hranice a že agresivitou a vztekem ničeho nedosáhne. Třídní agresor dostane za úkol pracovat s koněm dominantním, který mu nic neodpustí a žákům, které jsou obětí šikany, je přidělen kůň lehce ovladatelný a ochotný. To umožní vyrovnat síly, stabilizovat situaci v kolektivu a nasměrovat ho k vzájemnému respektu a toleranci. Koně jsou pro děti i dospělé velkou motivací a dokážou bořit bariéry.

Na jaké problémy se AVK zaměřuje?

Cílem lekcí AVK je rozvoj sociálních schopností a dovedností, snížení rizika sociálního vyloučení, rozvoj psychické kondice, pozitivní ovlivnění chování, zlepšení zdraví a fyzické kondice, usnadnění edukačních procesů formou zážitkové pedagogiky a pozitivní a smysluplné trávení volného času.

Pro koho je určena?

AVK je účinná metoda pro děti a dospělé s mentálním, smyslovým, fyzickým a kombinovaným postižením, ale i uživatele s disociálním chováním, s problémy v sociální komunikaci a se specifickými potřebami. Děti z běžné populace mohou využít AVK při zážitkové pedagogice a volnočasových aktivitách.

Zpracoval S. Flanderka, autor článku Ing. V. Lantheme DiS
Vytvořeno 10.9.2014 13:58:03 | přečteno 1461x | S.Flanderka
 
load