9098290
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Tak co tedy jíst?

Na nápravu není nikdy pozdě!

Tuto otázku je velice těžké zodpovědět. Nelze totiž poskytnout všeobecný návod, který by se hodil pro všechny. Jak už bylo dříve řečeno, každý jsme originál, jsme obklopeni rozdílnými okolnostmi, máme jiný temperament, jiné zažívání, jiné smýšlení.

To je třeba si uvědomit, než „skočíme na lep“ např. nějaké stoprocentně úspěšné metodě hubnutí. Ano, z hlediska anatomie máme víceméně stejná těla, stejný organismus. Ale protože pozorovat člověka pouze z fyzické úrovně je již více než zastaralé a jak neustále zjišťujeme i neefektivní, nezbývá, než začít zohledňovat i to, co není hmatatelné, z obecného lékařského pohledu nedoložené a tedy opomíjené. Pokud se chcete zbavit přebytečných kil či pročistit své tělo, měli byste se postupně zbavovat i myšlenkové zátěže (negativní úvahy, pocit méněcennosti, zloby…).

Ale zůstaňme teď přece jenom na fyzické úrovni. Naše tělo je sice křehké, ale vydrží opravdu hodně. Má neuvěřitelně velkou schopnost přizpůsobit se, zásobu nouzových mechanismů, snaží se „vyjít s málem“. A tak někdy stačí pevný zdravý základ k tomu, aby fungovalo například 60 let i více „bez větší poruchy“. Někdy jsou ovšem základy chatrné a k problémům dochází o mnoho let dříve a častěji. Zneklidňující je, že se kvalita potravin, ale i našeho okolí, stále zhoršuje. Přijímáme pořád více chemie, na potravinovém trhu se objevuje stále více lákadel, možností rychlého nasycení bez skutečné výživné hodnoty(polotovarů), konzum je v plném rozkvětu. Takovým způsobem si ten „pevný základ“ nemáme šanci vytvořit. Například Američané, u kterých tato hojnost všeho vypukla dříve, jsou živým důkazem toho, jakého omylu se dopouštíme. Zdraví tedy není v současné době samozřejmostí, pokud si ho chceme udržet, příp. obnovit, měli bychom přinejmenším dbát následujících všeobecných doporučení:

Nahradit bílé pečivo celozrnným.

To je známá skutečnost, možná jen pár vět pro objasnění. Bílá mouka je ochuzena o výživné látky z obalu a kZdravá výživa-obilovinylíčku zrna, které zároveň pomáhají při štěpení škrobů. Narušením této souhry se bílé pečivo nedokonale tráví a navíc díky vysokému obsahu lepku (vzpomeňte si, jak lepí těsto na buchty) může zůstávat přichycené na stěnách střev (v tak zvaných klcích). To znemožňuje resorbci výživných látek a způsobuje zácpu. Celozrnná mouka oproti tomu střeva čistí a aktivuje jejich peristaltiku.

Omezit příjem bílkovin.

O tom se nebudu příliš rozšiřovat, protože na toto téma byla napsána už spousta knih. Uvádím proto výběr pádných důvodů a souvislostí. Náš zažívací systém se jako první setkává s tím, co jíme. A také tím nejvíce trpí. Naše střeva jsou dlouhou rourou plnou zákoutí, v které sídlí miliardy baktérií. Správná funkce této nezbytné části zažívacího systému je založena na symbióze - baktérie žijí z toho, co jim poskytujeme a na oplátku pracují pro nás. Rozkládají například zbytky potravy, snižují cholesterol, mohou produkovat i některé vitamíny (např. B12), pomáhají při odbourávání jedovatých sloučenin, čímž posilují náš imunitní systém. To je ovšem řeč jen o těch „hodných“. Existuje samozřejmě také druhá strana - „ty zlé“, které nabourávají naši imunitu, vytvářejí toxiny a stávají se tak příčinou různých onemocnění. My jsme hostiteli a my rozhodujeme, komu dáme přednost. Pokud se rozhodneme živit „ty hodné“, v dobrém se nám odvděčí, pokud „ty zlé“, budou také jen konat svou práci. Jen tak mimochodem, zlé bakterie milují živočišné bílkoviny, především maso... Mezi kvalitní bílkoviny patří zejména luštěniny, ořechy, příp. mléčné výrobky s bakteriální kulturou (tedy „hodnými“ bakteriemi, např. Acidophilus, Bifidus),ale i např. quinoa či amarant, příp. jáhly.

Omezit příjem cukru.

Zdravá výživa - sladidlaCukr jsou prázdné kalorie. Slinivka, která se stará o vyrovnávání hladiny cukru v krvi, má „plné ruce práce“ pokaždé, když něco sníme. Cukr představují i škroby (tedy např. pečivo, brambory), přičemž jejich „průnik“ do krve je pozvolný a tak nedochází k narušení rovnováhy. Jinak tomu je například u sladkostí. Cukr se neočekávaně rychle dostane do krve, což způsobí zdání sytosti a nárůstu energie. Tělo ovšem zatím dostane šok, který se snaží „ukočírovat.“ Spouští nouzová řešení, která stojí více energie, a tak můžeme za krátkou dobu pocítit opět energetický propad (a další klamavou chuť na sladké). Bílý cukr navíc organismu odebírá minerály a poskytuje negativním bakteriím zdroj potravy. Vysoká energetická hodnota není pro tělo v tomto případě ziskem, neboť ji obvykle nestačí najednou spotřebovat a ukládá ji ve formě tuku.„Zdravěji sladit“ se dá medem, ječným, rýžovým či jiným sladem, nezdravěji pak sladkým ovocem (i sušeným), javorovým sirupem či bylinkou stévií.

Omezit příjem tuku.

Řeč je o tepelně zpracovaných tucích. Právě ty způsobují ucpávání cév, vysoký krevní tlak (srdce musí vyvZdravá výživa-olejeíjet větší tlak, aby krev prošla zúženým prostorem v cévách) a tedy všeobecně oslabení srdce a onemocnění oběhového systému. Není ovšem tuk jako tuk. Za studena získávané tuky (oleje) nejen že neškodí, ale obsahují navíc vysoký podíl vitamínů a minerálů.

Omezení příjmu alkoholu a nikotinu

už je natolik známým předpokladem, že ho uvádím jen jako součást výčtu.

Při úpravě jídelníčku tedy nejde o vzdání se něčeho, ale v prvé řadě spíše o nahrazení dosavadních „nesprávných návyků“ za prospěšnější a jak později poznáte i chutnější potravu. Neodmyslitelné je také zařazení jiných potravin, jako je např. ovoce a zelenina, což je dalším krokem, kterému se budeme věnovat později. Zdravá výživa je investice do přítomnosti i budoucnosti. Vede ke spokojenějšímu životu (bez nemocí). I když to zní jako otřepaná fráze, „na stará kolena“ člověk pochopí, co v mládí zameškal. A tak si zkuste ta „stará kolena“ již teď zpříjemnit. A pro ty v pokročilejším věku:

„Nikdy není na nápravu pozdě“. Může být jen lépe!

Zpracovala Inf. Tatiana Flanderková, autor článku Květa Šimková

Vytvořeno 10.2.2008 11:56:22 | přečteno 2214x | Ing. Tatiana Flanderková
 
load