9096316
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Zdroje vitamínů

Lidský organismus ke své funkci nutně potřebuje následující známé vitaminy:

Vitamin A Mrkev(retinol)

Udržuje dobrý stav pokožky zubů a sliznic, zraku, zvyšuje odolnost proti infekcím. Nedostatek vitamínu A se projevuje šeroslepostí, přecitlivělostí na světlo, pálením pod víčky. Obsahují ho žluté a zelené plody ovoce, chřest, řepa, brokolice, karotka, česnek, kapusta, špenát, jedlé mořské řasy, rybí ruk a olej z rybích jater.

Vitaminy skupiny B:

Vitaminy skupiny B se svými funkcemi a stavbou velmi liší. Do stejné skupiny patří jen z toho důvodu, že byly v minulosti izolovány z jater a kvasnic.

Vitamín B1(tiamin)Obiloviny

Působí především na metabolismus sacharidů. Nedostatek způsobuje nespavost, nedostatek iniciativy, neschopnost koncentrace, nejistotu a deprese. Potřebu vitamínu B1 zvyšuje větší konzumace moučných jídel a sladkých pokrmů a také alkohol. Potřeba vitamínu B1 stoupá v těhotenství a při kojení, také roste při léčbě antibiotiky, průjmech, při těžkých stresech a při velké fyzické námaze. Obsahují ho kvasnice, rýžové lusky, nerafinovaná obilná zrna, plnohodnotné obilí, sója, vaječný žloutek, oves, arašídy, otruby, mléko, většina zeleniny, ryby, vařené vepřové maso.

Vitamín B2 (riboflavin)Sýr

Působí v oxidačních a redukčních procesech jako nositel vodíku. Nedostatek se projevuje drobnými vráskami nad ústy, pálením nebo suchem v očích, loupání nosu, uší a čela, mastícími se vlasy a červenáním očních víček. Obsahují ho mléko, sýry, listová zelenina, vejce, jogurt, fazole, vaječný žloutek, kvasnice, ryby, játra, ledviny.

Vitamín B3 /niacin)Droždí

Jako koenzym se zapojuje do oxidačních a redukčních procesů. Pomáhá likvidovat některé složky cholesterolu a tuků v krvi. Bez vitamínu B3 nemůže pracovat mozek. Nedostatek se projevuje nespavostí, neklidem, podrážděností, rozptýleností a neschopností se soustředit. Obsahují ho plnohodnotné obiloviny, obilné klíčky, avokádo, datle, fíky, sušené švestky, pražené arašídy, kvasnice, vejce, játra, vařené maso, ledviny, ryby, bílé kuřecí maso.

Vitamin B5 (kyselina pantotenová )Hlávkový salát, rajčata, paprika

Spolupracuje při metabolismu lipidů a sacharidů. Prodlužuje lidský život, léčí některé alergie, pomáhá růstu vlasů atd. Obsahují ho zelenina zelené barvy, otruby, obilné klíčky, plnohodnotné obiloviny, oříšky, kvasnice, maso, droby.

Vitamin B6 (piridoksin )

Je důležitý pro metabolismus aminokyselin a reguluje také funkci hormonů. Nedostatek vitamínu B6 se špatně rozSojališuje, protože příznaky jsou podobné nedostatku jiných vitamínů skupiny B. Při velkých bolestech v lýtkách během noci je možno předpokládat, že se jedná o nedostatek vitamínu B6. Jestliže se objevuje brnění v rukou, třepotání očních víček a přitom se špatně spí a hodně zapomíná, je nedostatek vitamínu B6 dost pravděpodobný. Velmi důležitý je tento vitamín při onemocnění cukrovkou. Obsahují ho otruby, obilné klíčky, sója, dýně, zelí, neloupaná rýže, oves, arašídy, ořechy, kvasnice, vejce, játra, ledviny.

Vitamin B9 (kyselina listová)Špenát

Syntetická forma vitaminu, jež se v těle redukuje do aktivní formy. Nedostatek kyseliny listové se časem projeví na změnách krevního obrazu. Běžné potraviny bohaté na kyselinu listovou jako listová zelenina (špenát, brokolice, růžičková kapusta), játra, luštěniny, celozrnné pečivo, citrusové plody nestačí zabezpečit denní přísun 400 mg na den.

Vitamin B12 (kobalamin)Vejce

Je koenzym v biochemických reakcích. Nedostatek se projevuje únavou, oslabením, pálením jazyka, žaludečními potížemi s nespavostí. Jedná se o typicky anemické příznaky, které doprovází bledost kůže až "průsvitná" pokožka. Antikoncepční tablety nebo závislost na více lécích může zásoby vitamínu B12 úplně zlikvidovat. Nedostatkem trpí velmi často také vegetariáni, vegani a makrobiotici. Obsahují ho játra, hovězí maso, vepřové maso, ryby, vejce, sýr, mléko.

Vitamin C (kyselina askorbinová)

Vitamin C je důležitým antioxidantem v buňkách. Snižuje poruchy DNA a bílkovin, způsobené oxidací. Je prokázáno, že národy, které konzumují velké množství ovoce a zeleniny s dostatečným množstvím vitaminu C, trpí podstatně méně srdečními a cévními onemocněními. Skutečná potřeba vitamínu C je velmi individuální a závisí na mnoha okolnostech. Stoupá při nachlazení, v obdKysané zelíobí chřipek, u kuřáků, při pravidelném požívání alkoholu, u cukrovkářů a u lidí, kteří požívají často maso. Dále při vleklých a chronických chorobách, při stresech a šocích. Pomáhá zvyšovat odolnost organismu proti veškerým chorobám, regeneruje nemocné tkáně, buňky a zvyšuje aktivitu leukocytů. Pomáhá také žlázám s vnitřní sekrecí při produkci hormonů. Skutečností je, že vitamín C může organismus chránit před rakovinou, ale nemůže ji léčit. Dále je nejlepším prostředkem proti nachlazení. Nedostatek postihuje centrální nervový systém způsobí psychické změny, např. rychlou únavu, deprese, nespavost a neklid. Příliš vysoké dávky vitaminu C jsou velmi škodlivé. Obsahují ho ovoce a zelenina - především zelí, sladké papriky, rajčata, chřest, řepa, ředkvičky, špenát, zelený hrášek, cibule, avokádo, černý rybíz, ananas, citrusové plody, jahody, celer, listová zelenina, dýně, květák, brambory, mango, papaya, brokolice, růžičková kapusta, plíce, játra.

Vitamin DTuňák obecný (kalciferol)

Vitamin D je jediným vitaminem, který dokáže tělo samo vyrobit, a sice pod vlivem ultrafialového záření. K naplnění potřeb lidského organismu vitaminem D stačí již 10 až 15 minut opalování 2-3x týdně. Lidé, žijící převážně v uzavřených prostorech nebo v severních zeměpisných šířkách, získají dostatek vitaminu D pouze vhodnou stravou nebo požíváním vitaminových doplňků. Vitamin D urychluje absorpci vápníku a ovlivňuje vznik a růst kostí. Nedostatek vitamínu D v dětství způsobuje křivici (rachitis), což znamená měknutí kostí z nedostatečného ukládání vápníku. Obdobou křivice u dospělých je odvápnění kostí (osteoporóza). Obsahují ho rybí tuk, sardinky, losos, tuňák, mléko a mléčné výrobky, vejce, pampeliškové výhonky, ovesné vločky, rostlinné oleje.

Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E se uchovává převážně v buněčných membránách a má klíčový význam pro metabolismus buněk. Je nejdůležitěSojové bobyjším antioxidantem rozpustným v tucích. Zachycováním volných radikálů chrání buněčnou membránu před jejím poškozením. Zabraňuje sterilitě a zvyšuje potenci u mužů, má antioxidační působení, což má příznivý účinek na tlumení rozvoje chorob krevního oběhu, cévních komplikací a chrání před nádorovým onemocněním, před stárnutím, artritidou. Také pomáhá léčit rány a odstraňovat jizvy. Navíc zvyšuje živost, vitalitu a chuť do života. Používá se při léčení různých jaterních onemocnění.Obsahují ho obilné klíčky, tmavě zelená listová zelenina, ořechy a semena, hnědá rýže, kukuřičná mouka, vejce, ovesné vločky, vnitřnosti, sojové boby, pšenice, pšeničné klíčky.

Vitamin H (biotin)Žampiony

Biotin spolupracuje při metabolismu sacharidů, tuků a některých aminokyselin. Nedostatek brzdí růst a snižuje odolnost vůči chorobám. Obsahují ho kvasnice, mléko, sojová mouka, neglazurovaná rýže, arašídové máslo, žampióny, květák, luštěniny, hovězí játra, vaječný žloutek.

Vitamin KBrokolice (filokinon)

Vitamin K ovlivňuje srážlivost krve. Tělo potřebuje vitamin K ve velmi malých dávkách a nedostatkem tohoto vitaminu tak trpí velmi zřídka. Obsahují ho chřest, brokolice, růžičková kapusta, zelí, květák, tmavě zelená listová zelenina, kopřiva, vaječné žloutky, žito, oves, pšenice, sojové boby.

Vitamin P (bioflavonoidy)Pohanka

Pomáhá při léčbě křečových žil, hemeroidů a bércových vředů. Nedostatek může vést až k nádorům na mozku, k lámavosti cév-kapilár. Následkem jsou snadné modřiny, krevní podlitiny "červené žilky" zejména na stehnech žen. Obsahují ho pohanka, černý rybíz, meruňky, třešně, citrusové plody, švestky, šípky, borůvky.

Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, zdroj internet

Vytvořeno 13.5.2008 11:04:50 | přečteno 3122x | Ing. Tatiana Flanderková
 
load