Posunout rodičovství do úrovně vědomí.
Prakticky každý rodič si přeje přivést na svět krásné zdravé dítě a dát mu ideální péči v ideálním prostředí. Hodně dětí - a zdá se, že v poslední době jich přibývá - si však nese do života nemálo problémů. Spoustu energie tak vynakládáme na napravování důsledků životní disharmonie, která se projevuje u dětí v podobě různých nemocí nebo odchylek vývoje. A jakoby původní radost ze života dětí pohlcovaly víc a víc převládající starosti.
Jak a od kdy můžeme ovlivňovat vědomě proces rodičovství, jeho přípravu, očekávání i zrození nového života, aby jednotlivé etapy byly provázeny hlubokou radostí a nadějí? Co je bezpečné provázení a čím můžeme ovlivnit prožitek bezpodmínečného přijetí dítěte? Co všechno může ovlivnit způsob vítání nového života? Jaké jsou potřeby dětí, aby se zdravě vyvíjely? To jsou některá z témat, jež nabízí Škola vědomého rodičovství pro zakladatele Center vědomého rodičovství i pro budoucí či stávající rodiče dětí do 7 let věku.
Mgr. Jana Hašplová, zakladatelka Školy vědomého rodičovství (ŠVR), říká, že problémy, se kterými se setkáváme, nás vlastně učí rozpoznat, v čem je rozpor a v čem potřebujeme v sobě vědomě uvolnit cestu k tomu, abychom byli zdraví, laskaví, otevření a šťastní. A ten, kdo pomáhá v tomto procesu, je asistujícím, který vytváří určité zázemí a bezpečí. A společnou snahou je rodičovství posunout do úrovně vědomí, aby se věci neděly proti proudu, ale s láskou, moudrostí a trpělivostí.
Již původní kultury znaly způsoby jak čistit svoje tělo od toxických látek než se rodiče rozhodnou počít dítě, jak čistit prostředí, ve kterém rodina žije, jak čistit vztahy v rodině, aby dítě přicházelo do láskyplné náruče. I to je součástí nabídky ŠVR. Stejně tak, jaký může být senzuální kontakt mezi partnery pro základ komunikace, porozumění a lásky. Jak se i dnes můžeme navracet k významu doteků v komunikaci a intimních prožitcích pro harmonický rozvoj těla, duše i ducha rodičů a dětí. V přednáškách o lásce, energii, a sexu se kromě jiného účastníci na škole dozvědí, jak je rozdílné, když dítě přichází na svět pouze jako důsledek uspokojení tělesné potřeby, nebo opravdu s vibrací lásky, jaký má po celý život pro dítě tato základna hluboký smysl. Čím mohou napomáhat zdravému těhotenství různé aktivity během těhotenství a porodu, jakou mohou být např. muzikoterapie, gravidjóga, břišní tance. ŠVR také nabízí vhled do anatomie a fyziologie porodu i reálných možností přirozených porodů v porodnicích. Součástí studia je dále např. fyzioterapie, hrové terapie a pobyty pro rodiny s dětmi. Nechybí také téma přirozeného života v rodině s postiženým dítětetm a neverbální komunikace. Přednášejícími jsou lékaři, porodní asistentky, psychoterapeuti, fyzioterapeuti a další zkušení odborníci. Studium je zakončeno závěrečnou prací a její obhajobou.
Zprtacovala Ing. Tatiana Flanderková, autor článku Marta Dušková v časopise Děti a my.