Plavání kojenců a batolat není módní záležitostí. Ve vodním prostředí totiž vnímají jinak než na souši a tuto schopnost lze využít jako motivační a léčebný prostředek.
Po celou dobu nitroděložního vývoje dítě roste v měkkém a teplém vodním prostředí. V něm slyší proudící krev, tlukot srdce, zvuky střev, matčin hlas. Tento stav pohody "překazí" až porodní bolesti, kdy tvoreček zneklidní a úzkostí se mu zrychlí serdeční činnost. S projevy strachu a bolesti prochází úzkými porodními cestami a od první chvíle, kdy se ocitne na světě, se musí začít adaptovat. Aby se zklidnil, porodníci jej neprodleně pokládají na levou stranu obnaženého matčina hrudníku, kde slyší důvěrně známý tlukot srdce. Z toho plyne, že porod probíhající ve vodě je méně bolestivý pro rodičku a méně traumatizující pro dítě. Jeho reakce jsou daleko klidnější, protože voda, do níž se rodí, je teplá a připomíná mu prostředí, které opustilo. není-li možné zajistit porod ve vodě, doporučuje se alespoň na chvíli položit tělíčko do teplé vody.
Pozitivní vztah k vodě je v prvních týdnech života zcela přirozený. Pokud se však neudržuje a nerozvíjí, postupně zaniká a kolem 6. až 8. měsíce života zmizí. Neznamená to však, že dítě již nebude mít vodu nikdy rádo . vztah k ní může získat kdykoli později, ovšem na jiném základě a mnohdy obtížněji. Přiměřený pohyb ve vodě zpříjemňuje novorozencův denní režim a přispívá k jeho otužování a harmonickému vývoji. Prohlubuje a obohacuje porozumění i citovou vazbu s rodiči. Nejvýhodnější je začít seznamovat dítě s vodou ihned po zhojení pupeční jizvy. Svou nízkou hmotností je skvěle přizpůsobeno "plavání" v plné napuštěné velké vaně, ovšem s oporou pro hlavičku. Novorozeňata nejsou schopna sama splývat v poloze na zádech. Jejich šíjové svalstvo je natolik slabé, že neudrží hlavičku na hladině v ose s tělem. Tělo zesílí až kolem třetího měsíce.
Prakticky se první "plavání" dá spojit s večerním koupáním, když je dítě 15 až 20 minut po jídle a rodiče mají čas se v klidu tomuto rituálu věnovat. Děti, s nimiž se "plave" pravidelně, se na koupel doslova těší. Uklidní je samotná přítomnost v koupelně a zvuk tekoucí vody. Mají potom klidný a zdravý spánek, nereagují podrážděně a dobře prospívají. Na psychickou a fyzickou pohodu novorozence má pozoruhodný vliv jak společná koupel s otcem, tak i s matkou po šestinedělí. Pro docílení maximálního efektu tohoto prožitku se doporučuje, aby bylo v místnosti tlumené světlo. Pak si jej rodič přivine zády nebo bříškem k sobě, nebo si opře jeho hlavičku o levou část hrudníku, aby slyšelo tlukot srdce a tiše si s ním povídá.
Metodika plavání se odvíjí od psychologické vyspělosti dítěte. Smyslem je ovlivnit kvalitu jednotlivých dovedností, posílit svaly celého těla, zlepšit rovnováhu, orientační dovednosti a koordinaci pohybů. Jelikož se dítě učí poznávat vodu v těsné blízkosti a po vzoru svých rodičů, ipevňuje se jejich vzájemná citová náklonnost, ale také soustředěná pozornost a schopnost spolupráce. Dítě se zároveň významně otužuje psychicky i fyzicky. Nejnáročnější okamžiky nastanou hned po narození. Asi tak do 7. až 8. měsíce věku se opíráme především o jeho spontánní reakce. Proto se základní plavecké dovednosti v zásadě naučí zhruba do jednoho roku za předpokladu, že se s ním "plave" pravidelně a s ohledem na jeho psychomotorický vývoj. Takto připravené dítě se může začít postupně seznamovat s plaveckými pohyby a ve třech letech má již šanci naučit se svůj první způsob - plavání naznak. Na tříletém dítěti jsou "vodní aktivity" jasně patrné: má hezky postavená ramena, dobře vyvinutý hrudník, pěkně zformované paže a nohy, správný tvar klenby chodidel a vzpřímenou pánev.
Plavání je vynikající rehabilitační prostředek. Děti retardované nebo po mozkové obrně se ve vodě chovají úplně jinak než na souši. Lépe si uvědomují některé věci a překonávají zábrany, jež jim normálně komplikují život. Postižené i zdravé dítě získávají ve vodě nové a cenné pohybové zkušenosti. Učí se hospodařit s dechem, při potápění se vyrovnávají se všemi nezdary. Nabývají dovednosti a poznání, které stimuluje jejich další vývoj. Novorozeně to má zpočátku složité, protože nemá žádné zkušenosti, učí se nejprve používat své tělo a smyslové orgány. Prvních zkušeností nabývá velmi pomalu, a proto je třeba, aby práce s dítětem měla vždy řád a posloupnost. Není příhodné spěchat, rychlost nesmí být jejím cílem. Velice důležité je sledovat psychický vývoj, který řídí využití všech motorických schopností.
Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, autor článku V. Gančeva v časopise Regenerace