Mladí, staří, přestárlí, ale i nemocní nebo churaví mohou dosáhnout cíl, když soustavně cvičí jógu. /Hathapradípiká, l.64/
Často diskutovanou otázkou je věk cvičenců. Názor, že jóga není pro děti, byl vyvrácený praktickými zkušenostmi. Správnější by bylo tvrzení, že jóga je pro děti, ale ne v celém rozsahu a ne s takovým přístupem, jako je cvičí dospělí. Postupem času jsme svědky toho, jak se obsahově i metodicky formuje dětská jóga. Dosavadní zkušenosti ukazují, že děti mají jógová cvičení rády a pochvalně se o nich vyjadřují i pedagogové a rodiče. Zjistilo se, že děti jsou klidnější, soustředěnější, lépe se učí a ukazují více tvořivosti. Velmi překvapující a potěšitelné výsledky s jógovými cvičebními prvky se dosáhli i u dětí tělesně postižených, v dětských léčebných ústavech, v rehabilitačních střediscích.
O vhodnosti jógy pro staré lidi by se nemělo ani diskutovat. Indický lékař Mukund Bhole, který u nás učil jógu, řekl: "Čím je člověk starší, tím musí více cvičit. Dítě je ohebné a pružné, ale starý člověk je ztuhnutý. Proto když si chce udržet mladistvost, musí denně cvičit pružnost svého těla a čistit ho od usazenin a nánosů". Jedna ze starších teorií tvrdí, že stárnutí není nic jiného než postupné znečišťování organizmu. Mnozí cvičitelé mají zkušenost, že staří lidé jógu doslaova milují. Mají rádi její uvolněnost, pohodu, pomalost a nesoutěživost. Mnozí se až ve stáří učí vnímat své tělo a rozumět mu. Zlepšuje se nejen pružnost jejich těla, ale i duševní pohoda, výkonnost, radost ze života. Obyčejně se tvrdí, že staří lidé po odchodu ze zaměstnání ztrácejí životní motivaci, rychle upadají tělesně i duševně. Častou představou "ideální" formy péče o staré lidi je totiž jejich nečinnost, ztráta motivace, a to je to nejhorší, co se dá pro ně udělat. Znehybnění starého člověka je urychlením jeho stárnutí. To však neplatí o starších lidech, kteří cvičí jógu. Mnozí z nich se těší na odchod do důchodu a vědí, co budou dělat. Chystají se na další formy cvičení, vyzkoušejí, jak se budou moci věnovat správné výživě, lepší životosprávě, léčivým bylinkám, studiu příslušné literatury a podobně. Nacházíme u nich obdobný vývoj jako u mnohých velkých joginů, kteří lidský život dělili na čtyři hlavní období:
Jógu tedy mohou cvičit děti i staré osoby, tedy krajní věkové kategorie lidí. O těch ve středním věku není tedy třeba mluvit. Jde jen o správný výběr cviků a technik a o jejich správné provádění. Pokud se výcvik dělá pod vedením zkušeného učitele, je jeho starostí, aby výběr zodpovídal úrovni žáka. Učitelem může však být na určitou dobu i dobrá kniha. Člověk, který se vytrvale o něco zajímá, dostává se celkem přirozeně i k pramenům informací a k poznatkům. Mnozí lidé se však shánějí hlavně po osobnostech, autoritách, kapacitách, shromažďují literaturu, kurzy, školení atd. Ještě nestráví jedno a již do sebe cpou další. Zde nepomůže žádný učitel, guru..., protože již svým přístupem si vytvářejí nerovnováhu: zahlcují se a nestačí zpracovat to, co přijali. Jóga totiž principielně staví na posilování rovnováhy nejen tělesných, ale i duchovních oblastí.
Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková podle knihy M.Poláška - "Joga, osem stupňov výcviku".