9078863
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Gymnastika prstů - 2.část

Mudrou rozumíme zapnutí některých svalů - či svalových skupin v určitém postavení. Toto zapnutí se přenáší do dalších částí těla, kde je možno sledovat jeho odezvu.

Muder je celá řada. Ve starých textech je uváděno, že každá poloha těla, ve které vnímáme jen vnitřní vjemy, nebo jsme v meditativním stavu mysli, je mudrou. Nejčastěji se však setkáváme s pojmem mudra u gest rukou - a tu se právě objevují záhady energetických cest těla. Je známo, že z hlediska akupunktury a akupresury jsou ruce velmi důležité a existuje celé odvětví akupunktury rukou a existuje i jóga rukou. Z rukou vyzařuje léčivá energie a rukama se třeba i diagnostikuje.

Nauka o mudrách sa zakládá na tattva-jóge, nauce o Elementech. Fyzické tělo je tvořené pěti Elementy:

  • Vzduchem
  • Vodou
  • Zemí
  • Ohněm
  • Etér
Nerovnováha v těchto Elementech narušuje funkčnost imunitního systému a způsobuje nemoci. Člověk může rovnováhu všech pěti Elementů regulovat spojením dvou různých částí těla symbolizované spojením prstů, které Elementy představují. Tuto techniku nazýváme Mudry prstů. Každý prst představuje jeden Element:

palec
oheň
ukazováčekvzduch
prostředníčeketér
prsteníčekzem
malíčekvoda

Mudry aktivují elektromagnetické toky (vibrace) v těle, které navzájem vyvažují jednotlivé Elementy. Základních muder prstů je asi jedna desítka, přičemž každá Mudra má odlišné působení. Odlišná je i doba, za kterou Mudry začnou účinně působit, takže některé mudry působí po pár sekundách, jiné je vhodné cvičit i více jak 30 minut (často se udává 45 minut). Tyto techniky jsou nenáročné a jednoduché. Můžete je používat kdekoliv. Mudry cvičíme oběma rukama současně, pokud to však z určitých závažných důvodů nelze, pak jenom jednou. Samozřejmě je ideální, když sedíte ve vzpřímené poloze nebo přímo v poloze lotosového květu, jste v klidu nebo mírně relaxujete. Nezapomínejte na vytrvalost a pravidelnost!

Jak cvičit?

Dotykem nebo tlakem určitých prstů vytvoříme mudry. Pouze tím, že držíme prsty v nějaké poloze, můžeme vyléčit nemoc. Mudra vyváží prvky v našem těle a tak nás uzdraví. Nejsou žádná zásadní omezení při cvičení mudry. Může je cvičit každý - muži, ženy, děti, staří lidé. Mohou se cvičit kdekoliv. Měly by se cvičit oběma rukama. Ale také jsou mudry, které působí při cvičení jednou rukou, jako třeba gján mudra. Pravá polovina těla je ovlivněna cvičením levou rukou a naopak. Mudry bychom měli cvičit lehce, s jemným napětím v prstech. I když mají být zbývající prsty natažené, měly by být natažené pohodlně. Vzájemné doteky prstů jsou velmi důležité. Ostatní prsty by měly být v pohodlné poloze. Začátečníci by zpočátku měli cvičit deset minut a postupně zvyšovat až na hodinu, ale ne více.

Když máte nějakou určitou nemoc, měli byste cvičit mudru, která se k té nemoci vztahuje. Nemocný by měl tuto mudru cvičit asi 45 nebo 50 minut, doba se může pozměnit podle schopností a potřeby. Vyléčit chronické nemoci může trvat déle, ale jakákoliv mudra, byť by ji člověk cvičil jen jednu sekundu může pomoci vytvořit vibrace v důležitých čakrách a svalech, což je prospěšné.

V prvním článku "Gymnastika prstů posiluje tělo" jsme  se  seznámili se třemi mudrami - Bhramara mudra (včela), Varunova mudra a Šúnja mudra (nebeská) - takže další:

Akash mudra - mudra prostorová

Cvičení této mudry zvýší akáš, neboli prostor v našem těle. Během několika dnů se tak mohou vyléčit nemoci, které vznikají nedostatkem prostoru. Pro mókšu je tato mudra zejména vhodná na srdce, poněvadž prostředníček je spojen se srdcem. Proto se také používá při odříkávání modliteb na růženci. Při zpívání držíme růženec v pravé ruce, palec blízko srdce a nehty se nedotýkámekuliček. Také nepřecházíme přes Meru (hlavní kuličku). Růženec, neboli mála, by měl mít 108 kuliček. Když člověk pronáší mantry či modlitby s hmotnými cíly, jako je bohatství, mír a štěstí v rodině, používá palec a prostředníček, zatímco při modlitbách o mókšu se používá prsteníček a palec.

Akash mudra - prostorová

Provedení:

Špička prostředníčku se dotkne špičky palce. Ostatní prsty zůstanou volně natažené. Tato mudra se cvičí pouze pokud je potřeba omezený čas.

Účinky:

  • Vytváří energii a vzrušení
  • Dává sílu kostí. 
  • Léčí bolest zubů. 
  • Užitečné u srdečního onemocnění. 
  • Snižuje bolest ucha. 
  • Odstraňuje stresové obtíže vyvolané nedostatkem emocionální stability
    Apan mudra

Apan mudra - mudra energie

Provedení:

Špičky prsteníku a prostředníku se položí na špičku palce. Zbývající dva prsty jsou vzpřímeny.

Účinky:

Zlepšuje močové problémy a bolesti. Pomáhá odstraňovat z těla toxické látky a čistí celou soustavu.


Gjan mudra - Čin mudra (gesto vedení)

Provedení:

Gjan mudra-Čin mudra (gesto vedení)

Posaďte se do meditačního sedu a položte ruce na kolena. Dlaně jsou otočeny vzhůru. Palec a ukazováček se vzájemně dotýkají, ostatní tři prsty jsou natažené, ale uvolněné. Ukazováček značí individuální vědomí, palec kosmické vědo mí. Ostatní tři prsty symbolizují tři guny, tzn. tři základní vlastnosti světa:
  • satva – harmonie, čistota
  • radžas – aktivita, neklid
  • tamas – lenost, nevědomost
Účinky:

Řídí brániční dech a představuje sjednocení kosmického a individuálního vědomí. Cílem jogína je stát nad gunami a sjednotit se s vesmírným Já.

Pran mudra - mudra životaPran mudra

Provedení:

Konec palce spojíme s konci prsteničku a malíčku, zbývající prsty jsou narovnané a navzájem se nedotýkají. Jako posed je vhodný tzv. lotosový květ, nebo turecký sed. Doporučuje se ji dělat aspoň 45 minut každých 24 hodin, aby měla maximální účinek , avšak ani delší doba neuškodí.

Účinky:

Tzv. zásobárna energie. Zlepšuje proudění prány (KI, kundalíní, životní energie) a tak zvyšuje celkouvou vitalitu a posiluje imunitní systém a zpevňuje svaly. Velmi zlepšuje zrak a léčí oční vady (oko je také sval). Urychluje léčbu všech nemocí, uklidňuje hlad a žízeň. Reguluje únavu a nervozitu a také zvyšuje sebedůvěru. Když je člověk ospalý, měl by ji cvičit společně s gján mudrou a při cukrovce s ápan mudrou.

Pokračování příště.

Zpracoval S. Flanderka podle odborných materiálů







Vytvořeno 13.5.2012 17:32:27 | přečteno 4691x | S.Flanderka
 
load