9030044
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Proč cvičit Tai -chi

Před tím, než se pustíme do jakékoliv činnosti, dříve než uděláme nějaké závažné rozhodnutí, je dobré se chvíli zastavit, zapátrat v sobě a zeptat se sám(a) sebe, zda se nám do toho vůbec chce, zda do toho máme opravdu chuť, zda to pro nás má tu správnou šťávu. Hledejme v sobě odpovědi na otázky "Opravdu to chci?", "Co mi to přinese?", "Kam mě to zavede?", "Mám na to dostatek sil?", apod. Toto zamyšlení nám pomáhá určit směr naší další cesty, pomáhá nám představit si "krajinu, kterou se budeme ubírat", pomáhá nám odhadnout, co nás čeká na jejím konci i případné překážky, které se nám připletou pod nohy. Ale nejen to, zároveň s hledáním odpovědi, pokud to děláme opravdově, se v nás již pomalu otevírá nová brána, kterou k nám začíná proudit energie, potřebná k tomu, abychom se po této cestě mohli vydat, energie, která nás dovede až k jejímu cíli. Takže doporučujeme, abyste se na chvíli zastavili a zeptali se sami sebe :

  • Co od Tai-chi očekávám?
  • Co očekávám od kurzu?
  • Mám do toho opravdu chuť?
  • Budu mít dost energie na to, abych se to naučil(a)?
  • Mám na to podmínky?
  • Mám na to dostatek času?
  • Mám na to prostor?
  • Co na to bude říkat mé okolí? Jsem připraven(a) být za blázna?

Nehledejme v tom nic složitého, odpovědi mohou být velmi prosté a jednoduché. Je však dobré svou odpověď znát nebo ji alespoň hledat právě proto, že nám otevírá bránu k potřebné životní síle.

Tchai - t´i pro zdraví

Například:

  • Cvičím proto, aby mi bylo dobře.
  • Líbí se mi to a chci se to naučit.
  • Chci zkusit něco nového.
  • Chci udělat něco pro své zdraví.
  • Chci se naučit bojovat.
  • Chci být vyrovnaná.
  • Chci se naučit uvolnit a zklidnit.

Překážky ve zvládnutí Tai-chi


Následuje výpis pastí a překážek, do kterých se můžeme chytit a které nás mohou zdržet či dokonce odvést od našeho bohulibého záměru. Nic se však neděje, do většiny z těchto pastí opakovaně upadáme všichni, většinou i několikrát za hodinu. Tím, že si jich budeme vědomi, můžeme se jim buď snadněji vyhnout a nebo se z nich rychleji dostat. Platí zde přísloví, že "poznaný nepřítel je poloviční nepřítel". Velkou zajímavostí pak je, že tyto překážky a pasti nastražujeme sami sobě, přesněji řečeno, nastražuje nám je naše aktivní mysl v dobré víře, že nás tím ochrání před námahou, frustrací, zklamáním, apod. Mezi její oblíbené triky patří například:

  • povrchní zaměření na vnější formu
  • zaměření na pohyb rukama (bezduché mávání rukama)
  • netrpělivost - snaha zvládnout vše nejlépe za týden či během třech lekcí, snaha postupovat co nejrychleji.
  • pocit, že už to umím (např. umím sestavu XY, umím Z pohybů, apod.)
  • přednost množství (kvantitě) pohybů nad jejich kvalitou a pochopením
  • pocit všechno vím, všechno znám, nemám se co naučit přílišné snažení (tlačím na pilu)
  • vynášení absolutních soudů - To se nikdy nenaučím! To není pro mě! - Na to nejsem dost… mladý, starý, zdravý, nemocný, bohatý, chytrý, atd.
  • dát na mínění okolí - "Vypadáš blbě.", "Co to, prosim tě, děláš za blbosti.", "Nech toho a uvař oběd.", "To cvičíš špatně, správně to má být tak a tak."

Přínosy pravidelného cvičení Tai-chi

Na toto téma bylo již zpracováno mnoho různých studií, které se vesměs zaměřují na měřitelné zdravotní aspekty, přičemž srovnávají naměřené hodnoty s kontrolní skupinou. Vše je následně statisticky zpracováno. Měření probíhaly v průběhu delšího časového období (až po dobu dvou let.) Tyto studie pak přesvědčivým způsobem ukázaly výrazně lepší zdravotní stav u cvičící skupiny, než u skupiny kontrolní necvičící.
Výrazně lepší hodnoty byly naměřeny například v oblasti kardiovaskulární (zlepšení srdeční funkce, snížení hladiny cholesterolu), dále docházelo ke snížení výskytu deformací páteře, lepší pohyblivost cvičících, vyšší schopnost relaxace, duševní pohody a koncentrace - při měřeních EEG se objevuje větší výskyt vln alfa rytmu.

Na základě vlastních zkušeností a zkušeností a ohlasů účastníků našich kurzů mohu konstatovat, že pravidelné cvičení Tai-chi příznivě ovlivňuje a posiluje:

  • energetický systém - pročišťují se energetické dráhy, energie proudí volněji, přirozeně se harmonizuje
  • nervový systém - zklidnění, větší vnímavost, rozvíjí se schopnost intuitivního vnímání
  • mysl - vyčištění, uspořádání, zvyšuje se schopnost koncentrace, schopnost udržet dlouhodobě pozornost, zbavujete se myšlenkových stresorů, nabýváte schopnost nadhledu nad problémovými situacemi
  • emoce a cítění - velmi jemným způsobem dochází také k uvolňování, doprožívání a energetické transformaci nahromaděných emočních záznamů
  • pohybový aparát, klouby - zvyšuje se hybnost jednotlivých kloubů, obnovuje se pružnost páteře, dochází k samovolnému uvolňování energetických i fyzických blokací v pohybovém aparátu.
  • svaly a šlachy - dochází k rovnoměrnému posílení a zvýšené funkčnosti všech svalových skupin v těle, protažení a zvýšení pružnosti šlach. Svaly přitom zůstávají velmi uvolněné a schopné hluboké relaxace. Díky zvýšené pohyblivosti a celkové tělesné pružnosti pak preventivně snižujete riziko zranění (např. zlomenin, vymknutí kotníku, atd.)
  • imunitní systém a obranyschopnost organismu - zvyšuje se schopnost odolávat běžným civilizačním chorobám, ale i vážnějším onemocněním - preventivně působíte proti chřipkovým epidemiím, nemocem horních cest dýchacích, apod.

Lidé se po cvičení zpravidla cítí příjemně uvolněni, dobře naladěni, posíleni a odpočati. Po společném cvičení na docházkových kurzech (cca 1,5 hodiny - 1x týdně) vydrží tento stav zvýšené energie obvykle po celý zbytek dne či večera, často i po celý následující den a někdy i více než tři dny. Po víkendovém kurzu se vlna zvýšené hladiny energie udržuje i po celý následující týden. Po vyčerpání tohoto náboje dochází k postupnému návratu na naši obvyklou energetickou úroveň. Pokud pak účastník kurzu věnuje svému cvičení každý den alespoň 15 minut, nejlépe však 30 až 60 minut, vysoká hladina energie se udržuje dlouhodobě a má stoupající tendenci. Prakticky to znamená jednoduše to, že se v každodenním životě cítíme šťastnější a spokojenější. Je nám zkrátka dobře na světě.

Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, zdroj: www.taiči.cz

Vytvořeno 7.10.2007 18:26:45 | přečteno 2643x | Ing. Tatiana Flanderková
 
load