Každá forma nerovnováhy představuje pro naše tělo stres.
je učení ve středním poli. Zde se učíme, čteme a píšeme nejlépe. Obě poloviny mozku mají různé kvality. Levá hemisféra je analytická, umí si dobře pamatovat, pracuje s minulostí, sídlí v ní SIP ( Společná integrační plocha - různé systémy přesvědčení ), zatímco pravá hemisféra je intuitivní, pamatuje si věci v celku, vnímá přítomnost. Když se učíme, přijímáme informace levou polovinou mozku a zpracováváme je pravou - to znamená, že umíme skládat detaily a reprodukovat je jako celek. Při čtení vnímá oko písmena, která se v mozku skládají ve slova - slova dávají věty a věty děj, smysl. Když se neučíme integrovaně, ale např. jen analytickou polovinou mozku, známe mnoho detailů, ale nejsme z nich schopni vytvořit celek. Když se učíme jen intuitivní polovinou mozku, umíme sice věci chápat jako celek, chybí nám ale smysl pro detail. Z toho vyplývají i problémy s pravopisem a v matematice. Když čteme nebo píšeme, začínáme na levé straně papíru a pohybujeme se přes střed směrem k pravé straně. Z výzkumu legastenie je známo, že když očima překročíme střed, musíme vystřídat i své mozkové hemisféry. Když čteme na levé straně řádku, je aktivována pravá polovina mozku, když pohybujeme očima doprava, aktivizuje se levá polovina. Pravá i levá polovina mozku jsou spolu spojeny svazkem nervových vláken ( Corpus callosum ), a když tato nejsou správně aktivována a my přecházíme očima přes střed, vyvstávají problémy, které tělo vyhodnotí jako stress a dochází pak k potížím. Potíže se ukazují při psaní ve výrazu a podobě písma, při čtení máme problémy se soustředěním, s chápáním, s pamatováním a s reprodukcí přečteného.
Cvičeními, využívajícím křížové programování a křížení přes středovou čáru lze řadu těchto problémů odstranit ( ležaté osmičky ). Edu-kinestetické cviky pomáhají i při harmonizování energie uší, která nám pomáhá ve zřetelném projevu při mluvení i psaní, je-li v nerovnováze, lidé jsou úzkostní, mohou se chovat senilně, utíkají někam mimo, něco vůbec nevnímají a musíme je často oslovovat, aby si uvědomili, že s nimi mluvíme. Když už průběh pohybů v našem těle není koordinovaný, pak vzniká stres. Cviky odstraňují stres. Jsme v rovnováze nebo v nerovnováze. Každá forma nerovnováhy představuje pro naše tělo stres. Centrování - ustředění, znamená „být ve středu". To je, že se cítíme dobře nejen při myšlence na nějakou činnost, ale že naše tělo má i energii, která je nezbytná k provádění této činnosti ( např. zkouška ve škole ).
Cviky podporují funkci očí ( při čtení se nám mlží písmo, oči nás pálí nebo jsme unavení ), koordinaci ruky a očí ( funkce jemné motoriky při psaní ), upravují rytmus dýchání, stimulují systémy, jejich výpadkem nastává oslabení koncentrace a schopnost učit se a zapamatovat si. Upravuje se nadměrné nebo nedostatečné fokusování - schopnost soustředit se na jeden bod a přesto ještě vnímat okolí ( když chybí fokusování u dítěte, které má psát domácí úkol, nemůže se soustředit na práci a nechá se snadno rozptýlit ). Cvičení harmonizují činnost mozkových hemisfér - udržují v rovnováze obě poloviny mozku. Integrace obou mozkových hemisfér je jednak důležitá pro učení, jednak ji potřebujeme, abychom stabilizovali své zdraví. Dezintegrace mozkových hemisfér přináší vždy energetickou nerovnováhu. Krátké 5 ti minutové edu-kinestetické cvičení ve skupině - třídě, zejména provedené na začátku přednášky, udrží pozornost žáků .
Cviky jsou rozděleny do čtyř velkých skupin :
V dalším článku se některé z nich naučíme.
Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, autor článku Martina Svobodová, člen Asociace českých kineziologů + bioenergetická cvičení, etikoterapie, fytoterapie