Dotek znamená kontakt.
Dotek znamená kontakt. V nejútlejším věku se sebou samým a záhy s tím, co nás obklopuje. Pro lidi, stejně jako pro mnohé další živočichy, má dotek zásadní životní význam. Dodává pocit tepla, jistoty, lásky. Děti zkoumají a objevují svět kolem sebe především hmatem, který se ze všech smyslů nejdříve vyvíjí. Proto jsou hmatové podněty pro zdravý vývoj nezbytné. Uspokojují naši potřebu dotýkat se. Mazlení a hlazení, jehož se nám v dětství dostává, nám tak pomáhá vytvořit si zdravou představu o sobě samých. Podporuje v nás jistotu, že když se nás někdo dotýká, také nás přijímá a miluje. Utěšováním, hlazením a neuvědomělou masáží bolavých míst odplavujeme negativní pocity. Přinášíme tím úlevu, obnovujeme životní sílu, prožíváme pocit radosti a štěstí.
Proč však nepoužíváme tyto doteky záměrně, vědomě a každodenně i k projevení citu, k uvolnění a k uzdravení? U mnoha domorodých kmenů a v celé řadě především východních národů, patří masáž dítěte k základním dovednostem matky a toto umění se předává z pokolení na pokolení. Matky např. v Nigérii, Ugandě masírují svá nemluvňata od jejich narození až do jednoho roku. Mazlí se s nimi, zpívají jim, nosí je v závěsu poblíž prsu, krmí ho podle chuti a spí s nimi. Tyto děti jsou velice živé, spokojené, klidné a zůstávají déle v bdělém stavu. Pouto mezi nimi a matkou je velmi silné. Je smutné, že se v "západní" společnosti musí většina z nás učit, jak se s láskou dotýkat druhých a jak láskyplný dotek přijímat.
V seriálu článků si řekneme, jak lze využít doteku k relaxaci a navodit pocit pohody u dětí, které masáže přijímají i u dospělých, kteří je provádějí. Používaná masážní technika může zlepšit vzájemné vztahy mezi rodiči a dětmi i mezi všemi členy rodiny navzájem, protože masáž mimo jiné podněcuje a prohlubuje schopnost vcítit se do druhé osoby s níž jsme při masáži v neverbálním kontaktu. Jde o jemné hlazení, při němž se nevyvíjí tlak, proto touto masáží nelze ublížit. Dítě je nahé, ale pro pocit intimity a bezpečí mu můžeme ponechat spodní kalhotky. Ke zvláčnění pokožky používáme oleje, k uvolnění a prohloubení relaxace pouštíme dětskou relaxační hudbu. Později, po zvládnutí techniky a sledu základních tahů, můžeme masáž intuitivně přizpůsobit potřebám dítěte.
Pokud budete trpěliví k dětem i k sobě, pokud budeme celé své konání naplňovat láskou a budeme chápat masáž jako tvořivou práci, během několika dnů, či týdnů pocítíme u sebe i u dětí hluboké účinky dotekové relaxace. Z pouhého doteku, pohledu, mimiky obličeje potom dokážete snadno přečíst, co se ve vašich dětech děje. Vy i vaše děti se naučíte relaxovat, soustředit se, děti budou lépe spolupracovat, zlepší se jejich spánkový rytmus. A protože s láskou pečujete o jejich tělo i duši, budou odolnější vůči nemocem a škodlivým vlivům okolního prostředí, stanou se z nich klidnější a vyrovnanější osobnosti. Masáž stimuluje a zlepšuje krevní oběh, pokožku, jednotlivé nervy a jejich zakončení, zlepšuje dýchání, posilují se hrudní svaly a správné držení těla. Masážní technikou ovlivňujeme svalstvo, jeho zpevnění i uvolnění, dokážeme vyvolat i kloubní změny a podpořit tak pohybový aparát, můžeme odstranit u dětí poporodní trauma, pozitivně ovlivňovat děti trpící specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie...) i lehkou mozkovou dysfunkcí, dokonce i některými formami Downova syndromu nebo autismu atd. Významnou roli hraje i působení dotekové relaxace na našicitovou, mentální i vzpomínkovou strukturu. Zejména u dětí s vážnějšími poruchami a kombinovaným postižením pomáhá dotek k sebeuvědomování a k sebepřijetí a to i u rodiče, který masáž provádí. Při dlouhodobé terapii nastává proces rozpošzění pocitů viny, což je z psychologické stránky struktury naší osobnosti nesmírně důležitý aspekt pro uvolnění napětí, přijetí a posléze hojení hlubokých citových zranění, pro uzdravení duše, pro nalezení lásky na vlastní životní cestě.
Úspěch této techniky závisí na tom, zda dítě masáž pozitivně přijímá! Pokud ji odmítá, mohli bychom mu svým nátlakem způsobit potíže. Metoda masáží dětí a kojenců je natolik univerzální, že ji můžeme užívat jak u zdravých, tak i u handicapovaných dětí, u miminek i starších dětí, dokonce i u dospělých.
Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, autor článku Mgr.Jana Hašplová, www.vedomerodicovstvi.cz