Západ má nemocnou duši.
Tibetská tradiční medicína je léčebný systém starý osm tisíc let. V hlubokých meditacích zde lámové získávali vědomosti a znalosti, ze kterých lidstvo čerpá dodnes. Tradiční tibetskou medicínu sepsal až historický Buddha Gautama, který se mimo jiné manifestoval i jako Budha léčitel Šakjamuni. Ten sestavil čtyři základní velké tantrické knihy o medicíně, ze kterých dodnes tradiční tibetská medicína vychází. Navíc je však doplněna o bohaté zkušenosti z praxe a další nové vědomostmi, které někteří osvícení mniši získali v hlubokých meditacích. Tato tajemství byla uchovávána v rámci kruhu zasvěcených na půdě klášterů, ale dnes jejich blahodárné účinky můžeme poznat i my. Někteří tibetští mniši a učitelé se totiž rozhodli, že části jejich tajných nauk, týkající se konkrétně zdraví, by měl mít k dispozici každý, kdo potřebuje pomoci. Jedním z těch, kteří chtějí předat tisícileté tradice staré tibetské medicíny, je i ctihodný Tulku Lama Lobsang, který poprvé zavítal do Čech a v Praze předával tajemství tradiční léčby.
Lama Lobsang řekl:
"Západ má nemocnou duši - lidé na západě ztratili vztah k přírodě. Zdejší způsob myšlení a každodenní život vás nutí žít a pracovat nepřirozeně. Ztratili jste cit pro vlastní tělo a už sotva vnímáte škodlivé vlivy pro vaši duši. Všimnete si, že něco není v pořádku často až když onemocníte. Ale vaše medicína, které si velmi vážím, mnohdy nepomáhá řešit to, co vás nejvíc tíží. Jsou to totiž často nemoci vaší duše, které nakonec zapříčiní i onemocnění těla".
Existují tři různé úrovně léčitelů. Nejlepší doktor je Budha - osvícený muž. Když se stanete osvíceným, všechno víte. Příčiny, následky i způsoby léčby. Druhou úroveň představují speciální techniky, velmi jemné a přesné. Jde o tajné tibetské nauky, do kterých se zasvěcujeme z generace na generaci a týkají se to zejména lidského tepu. Naše tělo je jako počítač a lze z něj získat všechny potřebné informace. Měříme a zjišťujeme všechny rytmy těla ze kterých lze usoudit na mnoho různých problémů, kterými pacient trpí. Potřebujete k tomu dlouhou zkušenost a mnoho znalostí a přesto je stále možné, že uděláte chybu. Třetí úroveň je více méně běžná a standardní, jakou možná znáte, nebo si ji jistě dovedete představit. Lékař prohlíží tělo nemocného, pak s pacientem pohovoří a zkombinuje svá zjištění s jeho pocity a problémy. Jestliže to stále není jasné, je třeba zkontrolovat například jeho krev a moč. Nikoliv v laboratořích, zkoumáme jejich zabarvení a reakce.
Většinou se mé rady týkají způsobu stravování. Eventuálně poradím speciální cvičení na rozproudění toho toku energie, který ve vašem těle stagnuje a způsobuje nemoc. Jde o velmi specifická a osm tisíc let stará cvičení lu-jong, která přednáším a vyučuji. Tato cvičení byla vždy součástí tajných klášterních tradic, ale tu část která se týká medicíny a zdraví, je myslím správné ukázat a předat lidem. Velmi důležitou součástí léčby by měly být i speciální léky naší medicíny, ale k jejich distribuci na západě by bylo nesmírně komplikované získat nějaká povolení, takže ty bohužel k dispozici nemám. Mohu ty léky doporučit a je potom možné je oficiálně získat v Indii, pokud má pacient skutečný zájem.
Já jsem západní medicínu nestudoval. Věřím, že umí velmi dobře řešit akutní problémy, jako jsou například různé úrazy a operace. Ale ze zkušenosti vím, že jsou nemoci, se kterými si neví rady a které je naopak pro nás přímo radost léčit. Nejvýraznější je to třeba u revma, artritidy nebo nervových onemocnění. V některých zemích se proto pokouší zavést naši tradiční léčbu do běžných lékařských postupů, ale není to jednoduché. Dnes bohužel není důležitý prospěch člověka, ale byznys a obchodním zájmy velkých farmaceutických společností.
Tibetská medicína věří, že jsou dva typy nemocí. Fyzické a mentální utrpení. Obojí jsou pro nás stejně závažná onemocnění. Na fyzickou bolest máme léky, postupy a dokonce i operace, i když ne tak dobré, jako na západě. Pak je tu utrpení duševní, ať už se zdá být odůvodněné, či jakoby bezdůvodné. Pokud je příčina mentálního utrpení v těle a tedy na fyzické úrovni, je možné ji odstranit tím, že vyléčíme tělo. Pokud je příčina jinde, problém je složitější a tady začíná buddhistická medicína. Vnitřní a vnější buddhizmus. Mnoho lidi považuje utrpení za přirozenost. Pak se ale nedá změnit. My říkáme, že člověk není stvořen proto, aby trpěl a změnit to je možné.
Ano, to je i tibetský pohled na věc. Všechny nemoci jsou projevem karmy, ať už krátkodobé, kdy třeba podceníme počasí, špatně se oblečeme a nachladneme, anebo té dlouhodobé, při které často původ obtíží vůbec není možné vysledovat. Můžete dělat pro sebe a své tělo maximum a žít tím nejzdravějším způsobem života a stejně onemocníte a to je karma z minulosti. Takové nemoci se pak dají léčit jen velmi těžce, ale vše je možné změnit - my nevěříme v Budhu jako křesťané v Krista. My věříme na příčinu a následek a možnost změny.
Příčinou všech nemocí i obtíží je vždy nevědomost. Dokud ji nepřekonáme, budeme trpět a budeme nemocní. Nad nevědomostí vítězí poznání, když pochopíme, které jednání nám přináší radost nebo utrpení. Když správným způsobem vidíme, jaké věci a jevy ve skutečnosti jsou, a ne jen jaké se zdají být. Pak si uvědomíme, že naše myšlenky jsou příčinou všech změn a právě jen tímto způsobem můžeme potíže překonat. Nevědomost způsobuje lpění a žádostivost. Označujeme tak touhu něco vlastnit a ovládat a neschopnost umět * opustit věci nebo i lidi. Obojí je způsobeno nevědomostí a právě nevědomost je tou hlavní příčinou většiny našich zdravotních problémů. Nad touto základní nevědomostí však běžná medicína nemůže nikdy zvítězit.
Zpracovala Ing. Tatiana Flanderková, zdroj www.zdravi.centrum.cz