9078934
ENDEFRRU
Přihlášení Cookies

Alternativní terapie

Aktuality

Všechny aktuality
Chci zasílat aktuality na e-mail:

Nauka o životě

Základem ájurvédské nauky o životě je vždycky účinek, jaký má jednání člověka na jeho bioenergie. Učí nás praktická pravidla správného jednání, která přispívají k tomu, že nedojde k poruše rovnováhy bioenergií, posilují imunitní systém a mohou nakonec být rozhodující v tom, jestli nemoc propukne nebo ne. Nauka o životě se dělí na čtyři skupiny:

  • pravidla chování pro den
  • pravidla chování pro noc
  • pravidla chování pro různá roční období
  • nepotlačování přirozeného tělesného nutkání

Pravidla jednání pro den

  • probuzení - denní rutina začíná. Ideální čas vstávání je mezi čtvrtou a šestou hodinou ráno. Podmínkou je, že jde člověk včas spát. Jedno přísloví říká: "Člověk, který se věnuje duchovnímu životu (jógin) spí šest hodin, člověk, který se raduje ze života (bhógin) spí sedm až osm hodin a jenom hlupák spí devět hodin".Ajurvédské byliny
  • ústní hygiena - pro západního člověka je lepší, místo větviček z různých stromů, používat k čištění zubů zubní kartáček, ale důležité je používání takových zubních past, které nenarušují bioenergie. Pro vátu je to sladká chuť, pro pittu hořká chuť a pro kaphu ostrá chuť. Následně by si měl člověk vypláchnout ústa ústní vodou s příslušnou chutí. Další fází je zbavení jazyka povlaku pomocí speciální škrabky. Čištění jazyka poskytuje svěžest, zabraňuje pachu z úst, chrání zuby před bakteriemi a dovoluje lépe vychutnat jídlo. Navíc nebude potřeba používání "silných" zubních past, které zabíjejí ústní a krční flóru. Na závěr se kloktá studenou resp. vlažnou vodou.
  • oči - následně po ústní hygieně by se měly propláchnout oči studenou vodou nebo určitých ájurvédských očních vodiček.
  • nehty na rukou a nohou - by se z hygienických důvodů měly stříhat každých pět dní v rámci ranní toalety.
  • stravovací návyky - doporučuje se snídat před devátou hodinou ráno a večeřet před devátou hodinou večer, jíst znovu nejdříve tři hodiny po posledním jídle a nepostit se déle než šest hodin. Nejprve by se mělo jíst něco sladkého (snižujeme pittu), pak slané a kyselé k podpoře trávení a nakonec ostré, hořké a trpké ke snížení kaphy. S každým jídlem bychom měli přijímat dostatek vody. Podporuje trávení a rozptýlí vyživující tekutinu po celém těle. Chcete-li shodit pijte krátce před jídlem, chcete-li přibrat, měli byste pít vodu hned po jídle.Ajurvédská masáž
  • trénování těla - je potřebné denně na podporu síly, stability, symetrického růstu a vyzařování. Dobře stavěné zdravé tělo chrání před vnějšími (člověk, zvíře, přírodní katastrofa) i vnitřními (choroby) nepřítely. Ale tělesné cvičení je třeba dělat opatrně a jen po určitou hranici, jinak škodí zdraví. Hranici poznáte, když musíte začít dýchat ústy. Ideální jsou dlouhé a rychlé procházky, plavání a jóga.
  • masáž - následuje po cvičení a má za úkol snížení hladiny tělesného tuku, vátové bioenergie, odstranění hluboko uložených usazenin a odumřelé pokožky. Při ní používáme oleje vhodné pro jednotlivé biotypy a lze ji provádět jak jemnou, tak i silnou formou.
  • olejová lázeň - lze ji provádět v kombinaci s masáží nebo odděleně. Nejedná se o položení do vany plné oleje, ale o namasírování olejem od hlavy až k patě. Oleje volíme opět podle jednotlivých biotypů a měly by působit nejméně 15 minut, maximálně jednu hodinu. Stačí dvě olejové lázně týdně. Lázeň především omlazuje pleť a tkáně, podněcuje oběh, uklidňuje nervy, chrání oči a uši, posiluje kosti a působí i na psýchu.
  • teplá koupel - následuje po olejové lázni. Teplota vody by měla být o něco menší než tělesná teplota, vlasy mají být v zásadě vždycky opláchnuty studenou (nikoli ledovou) vodou. Mytí vlasů horkou vodou vede k vypadávání vlasů a k předčasnému šedivění. Místo mýdel a šamponů lze používat šetrné ájurvédské prostředky. Ideální je provádět koupel dvakrát denně.Květinová koupel
  • aplikace přírodních parfémových látek - posiluje tělesné vyzařování a sebevědomí. K tomu patří samozřejmě nové, čisté prádlo, vonící květiny, šperky atd.
  • chvili jít do sebe - ať již formou meditace nebo přemýšlením o něčem hezkém. Ájurvéda nikomu nevnucuje žádné předpisy. Důležité je, aby se to odehrávalo na klidném a nerušeném místě. Zvyšujeme tím schopnost koncentrace, posilujem psýchu, snižujeme vysoký tlak i přecitlivělost a zvyšujeme odhodlanost rozhodovat o svém životě samostatně.

Pravidla jednání pro noc

  • pohlavní život - pokud je přirozený udržuje tělo vitální, zdravé a poskytuje mu vyzařování. Způsob a častost závisí na stáří, tělesném stavu a ročním období. V chladném a suchém ročním období prakticky bez omezení, na jařa a na podzim by se měl omezit na třikrát týdně, v letním období na dvakrát až třikrát týdně. Po souloži by se měl člověk vykoupat, natřít tělo vonnými látkami, pojíst trochu sladkého a vypít šálek nápoje podporujícího kaphu.
  • spánek - v ložnici by měl vzduch volně cirkulovat, spát při zavřených oknech je nezdravé. Hlava by měla směřovat k východu nebo západu, spaní na levé straně podporuje trávení. Několik jógových uvolňovacích cviků, krátká meditace, modlitba připraví tělo a ducha na noční klid.

Pravidla jednání pro různá roční období

Dvanáct měsíců roku se dělí na šest ročních období a ty na dvě poloviny, během nichž se Slunce pohybuje na jih nebo sever.

Předjaří: únor, březen Slunce se pohybuje na severu.

Jaro: duben, květen

Rané léto: červen, červenec

Pozdní léto: srpen, září

Slunce se pohybuje na jihu.
Podzim: říjen, listopad
Zima: prosinec, leden

Pro tato roční období jsou doporučena opatření, jejichž podrobná specifika můžete nalézt v odborných materiálech:

  • vyrovnání bioenergií pomocí očistných kúr (v srpnu vátu pomocí klyzmat, v listopadu pittu pomocí projímání, v dubnu kaphu terapeutickým zvracením)
  • přizpůsobení stravovacích návyků (v zimě, předjaří a pozdním létě konzumovat potraviny převážně se sladkou, kyselou a ostrou chutí, na jaře potraviny s hořkou a trpkou chutí, na počátku léta potraviny se sladkou chutí a na podzim se sladkou a ostrou chutí)
  • přizpůsobení přechodným obdobím (tvoří je poslední a první týden ročního období)

Regulace přirozeného tělesného nutkání

Potlačování fyziologického nutkání hraje v ájurvédské preventivní medicíně důležitou roli, protože může vést k různým onemocněním. Rozlišuje se třináct různých druhů nutkání, které působí zdravotní poruchy, pokud se potlačují. Vedle somatických onemocnění může potom dojít i na různé psychické poruchy, které se mohou vyvinout až do psychosomatických chorob. Jsou to: pouštění větrů, stolice, močení, kýchání, žízeň, hlad, spánek, kašlání, popadání dechu, zívání, slzení, zvracení, sexualita). Jejich nepotlačování patří k hygienickým opatřením v tomto směru. Naopak se doporučuje potlačovat mentální hnutí jako je tendence někoho okrást, urazit, zranit a nepřirozené sexuální aktivity.

Zpracoval S. Flanderka podle odborných materiálů

Vytvořeno 7.7.2012 11:09:29 | přečteno 1908x | Ing. Tatiana Flanderková
 
load